Informacja o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy 2021
Niniejsza Informacja o realizowanej strategii podatkowej stanowi realizację obowiązku nałożonego na określonych podatników podatku dochodowego od osób prawnych od 2021 roku, wynikającego z art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym.
-
Stosowane przez Spółkę procesy i procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
HURTAP Spółka Akcyjna z siedzibą w Łęczycy (dalej „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego lekami i produktami farmaceutycznymi, dystrybucji produktów leczniczych i materiałów medycznych do aptek.
W ramach prowadzonej działalności, planując działania oraz realizując zobowiązania wynikające z przepisów prawa podatkowego Spółka kieruje się nie tylko koniecznością przestrzegania przepisów prawa, ale również koniecznością zapewnienia uczciwości i przejrzystości działań.
Spółka unika agresywnej strategii podatkowej. Wszelkie przeprowadzane przez nią operacje i transakcje gospodarcze mają charakter rzeczywisty. Spółka nie angażuje się w sztuczne konstrukcje podatkowe tworzone w celu zmniejszenia rzeczywistych ciężarów podatkowych i pozbawionych ekonomicznego uzasadnienia. W szczególności Spólka nie tworzy struktur opartych o podmioty mające siedzibę w krajach lub terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Wszelkie decyzje Spółki podejmowane są przede wszystkim w oparciu o względy ekonomiczne i biznesowe, a nie o względy podatkowe, a transakcje dokonywane pomiędzy Spółką a podmiotami z nią powiązanymi opierają się na zasadzie ceny rynkowej i są opisane w dokumentacji cen transferowych.
Spółka wdrożyła procesy zarządzania ryzykiem podatkowym, zapewniające monitorowanie poziomu ryzyka podatkowego i zgodność z przepisami. Wszelkie działania Spółki są podejmowane po uprzednim oszacowaniu ryzyka podatkowego.
W ramach procesów zarządzania ryzykiem podatkowym Spółka:
-
w sposób stały monitoruje zmiany w przepisach podatkowych oraz kierunki orzecznictwa organów podatkowych i sadów administracyjnych,
-
w przypadku transakcji, których skutki podatkowe są rozbieżnie oceniane w orzecznictwie, stosuje się do wykładni niewiążącej się z ryzykiem powstania zaległości podatkowych,
-
nie angażuje się w spory z organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi, co do których prawdopodobieństwo korzystnego rozstrzygnięcia jest znikome,
-
dokonuje weryfikacji kontrahentów i partnerów biznesowych w szczególności w zakresie rejestracji jako podatników VAT oraz pod względem miejsca siedziby i prowadzonej działalności gospodarczej.
Prawidłowe wypełnianie przez Spółkę obowiązków podatkowych oraz unikanie angażowania się w działania obciążone ryzykiem podatkowym zapewniają odpowiedzialni i wykwalifikowani pracownicy Działu Księgowości oraz Działu Płac Spółki.
Pracownicy tych działów na bieżąco monitorują zmiany w regulacjach prawa podatkowego i praktyce orzeczniczej organów podatkowych i sądów w celu zapewnienia prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na dynamiczny charakter przepisów prawa podatkowego, Spółka zapewnia pracownikom możliwość aktualizacji i rozwoju posiadanej przez nich wiedzy. Ponadto, Spółka współpracuje w powyższym zakresie z biegłymi rewidentami, a w razie potrzeby korzysta ze wsparcia doradców zewnętrznych.
Kontrola organizacji wewnętrznej Spółki w zakresie wypełniania przez nią obowiązków nakładanych przez przepisy prawa podatkowego jest zapewniana przez Zarząd oraz kierownictwo Działu Księgowości oraz Działu Płac. Przejawia się to m.in. w kontroli dochowania przez pracowników ww. działów należytej staranności celem zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatkowych Spółki oraz zapewnieniu pracownikom możliwości poszerzania wiedzy z zakresu prawa podatkowego.
-
Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
W 2021 r. Spółka nie stosowała żadnych dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Informacji Skarbowej.
-
Realizacja obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą.
W 2021 r. Spółka wypełniała swoje obowiązki dokumentacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, składała wszystkie wymagane deklaracje i terminowo płaciła podatki, jak również wypełniała obowiązki informacyjne wynikające z przepisów prawa podatkowego.
W szczególności Spółka:
-
uiszczała miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych,
-
składała w miesięcznych okresach pliki JPK_VAT oraz reguluje zobowiązanie podatkowe z tego tytułu, względnie wnioskuje o przeniesienie nadwyżki podatku VAT na kolejne okresy rozliczeniowe,
-
w prawem przewidzianych terminach wpłacała podatki lokalne,
-
pełniła funkcję płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w ustawowych terminach przesyłała informacje i deklaracje do organów podatkowych,
-
sporządzała lokalną dokumentację podatkową oraz składa informację o dokumentacji cen transferowych,
-
monitorowała występowanie schematów podatkowych.
Spółka w 2021 r. przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację MDR-3 – informację korzystającego o zastosowaniu schematu podatkowego. Informacja dotyczyła schematu podatkowego standaryzowanego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
-
Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.
W 2021 r. Spółka przeprowadziła następujące transakcje spełniające powyższe warunki:
-
transakcje sprzedaży leków, produktów leczniczych, innych towarów i preparatów farmaceutycznych na rzecz Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Aptek Multi Pharme S.A. z siedzibą w Łomży o łącznej wartości brutto 67.620.127,92 zł (sześćdziesiąt siedem milionów sześćset dwadzieścia tysięcy sto dwadzieścia siedem złotych 92/100);
-
transakcje zakupu leków, produktów leczniczych, innych towarów i preparatów farmaceutycznych od Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Aptek Multi Pharme S.A. z siedzibą w Łomży o łącznej wartości brutto 18.667.321,21 zł (osiemnaście milionów sześćset sześćdziesiąt siedem tysięcy trzysta dwadzieścia jeden złotych 21/100).
-
Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W 2021 r. Spółka nie podejmowała, ani nie planowała działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych.
-
Złożone przez podatnika wnioski o wydanie:
a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
b) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.).
W 2021 r. Spółka nie składała wniosków o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej, ani wiążącej informacji akcyzowej.
-
Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
W 2021 r. Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.